« Ders Kataloğuna Geri Dön
  • İLT408 DERSİN KODU
  • BAHAR DERSİN DÖNEMİ
  • Zorunlu DERSİN STATÜSÜ
  • 2 DERS SAATİ
  • 5 AKTS KREDİSİ
  • Türkçe DERSİN DİLİ
  • LİSANS PROGRAM
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ
Ders anlatımı, soru-cevap, tartışma
ÖLÇME, DEĞERLENDİRME
Ders anlatımı ve tartışma
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
  • %40 Ara sınav
  • %60 Final

DERSİN AMAÇLARI

Öğrencilere iletişim hukukunun temel kavramlarını tanıtmak, temel hak ve özgürlükler ile iletişim alanı arasındaki bağı kavratmak  ve fikri haklarla ilgili bilgi kazandırmaktır.

DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI

  • İletişim alanını temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde değerlendirir.
  • İletişimin öznelerini ayırt eder.
  • İletişimin öznelerinin anayasal hak ve özgürlüklerini tanımlar.
  • İletişim alanı üzerinde denetim ve gözetim yetkisinin kimler tarafından ve nasıl kullanılabileceğini açıklar.
  • Devletin denetim ve gözetim yetkisine ilişkin temel ilkeleri açıklar.
  • Denetim ve gözetim yetkisine sahip devlet kuruluşlarını tanır.
  • Devlet dışı örgütlerin denetim yetkilerini açıklar.
  • Türkiye’de haberleşme özgürlüğünün gelişimi aşamalarını ayırt eder.
  • Haberleşme özgürlüğü kavramını analiz eder.
  • Haberleşme özgürlüğü ile bilgi edinme, yayma ve eleştirme hak ve özgürlükleri arasında ilişki kurar.
  • Haberleşme özgürlüğünün sınırlarını gösterir.
  • Haberleşme özgürlüğünün sınırlandırılma gerekçelerini ayırt eder.
  • Basın rejiminin unsurlarını ve ilkelerini açıklar.
  • Radyo televizyon rejiminin unsurlarını ve ilkelerini açıklar.
  • Teknolojik gelişmelere yanıt olarak iletişim hukuku içinde geliştirilen çözümleri değerlendirir.
  • Fikri hakların korunması rejiminin unsurlarını ve ilkelerini açıklar.
  • Fikri haklarla ilgili temel kavramları tanır.
  • Eser türlerini ayırt eder.
  • Korunan hakların kapsamını değerlendirir.
  • İdari ve yargısal korunma mekanizmalarını karşılaştırır.

DERSİN KARŞILADIĞI PROGRAM YETERLİLİKLERİ

  • PY1:Yerel, ulusal ve ulus ötesi düzeyde siyasi, ekonomik, kültürel, toplumsal ve hukuki işleyişe dair disiplinlerarası bir bilgi ve yaklaşıma sahip olur.
  • PY3: Toplumsal ekonomik ve siyasal gelişmelerle gazetecilik alanı arasındaki ilişkiyi kurar ve gazeteciliğin toplum içindeki rolü üzerine derinliğine bir kavrayışa sahip olur.
  • PY 5: İletişim yapı ve süreçlerini bilir; ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur.

HAFTALIK DERS İÇERİĞİ

  • 1.hafta Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim
  • 2.hafta Temel hak ve özgürlükler rejimi çerçevesinde iletişim
  • 3.hafta Türkiye’de haberleşme özgürlüğünün gelişimi
  • 4.hafta Haberleşme özgürlüğünün içeriği
  • 5.hafta Haberleşme özgürlüğünün içeriği
  • 6.hafta ARA SINAVLAR
  • 7.hafta ARA SINAVLAR
  • 8.hafta Haberleşme özgürlüğünün içeriği
  • 9.hafta Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk
  • 10.hafta Basın rejimi, temel örgütlenme, idari, medeni ve cezai sorumluluk
  • 11.hafta Radyo-TV rejimi
  • 12.hafta Radyo-TV rejimi
  • 13.hafta Fikri hakların korunması rejimi
  • 14.hafta Fikri hakların korunması rejimi
  • 15.hafta FİNAL SINAVLARI

KAYNAKLAR

  • Kayıhan İçel ve Yener Ünver, Kitle Haberleşme Hukuku, İstanbul: Beta Yayınları
  • Ahmet Kılıçoğlu, Şeref Haysiyet ve Özel Yaşama Basın Yoluyla Saldırılardan Hukuksal Sorumluuluk, Ankara: AÜHF Yayınları.
  • Sevda Alankuş (Der.) Medya ve Hukuk, Habercinin El Kitabı Dizisi 2, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Zakir Avşar ve Gürsel Öngören, Radyo ve Televizyon Hukuku, Ankara: Piramit Yayınları.
  • Zakir Avşar ve Vedat Demir, Medyada Denetim, Ankara: Piramit Yayınları.
  • Çetin Özek, Basın Özgürlüğünden Bilgilenme Hakkına, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Hayrettin Ökçesiz (Haz), Düşünce Özgürlüğü, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Gürsel Öngören, Medya ile Mücadele Rehberi, İstanbul: Çınar Yayınları.
  • Emrehan İnal, Reklamın Hukuku ve Aldatıcı Reklam, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Zakir Avşar ve Müge Elden, Reklam ve Reklam Mevzuatı, Ankara: Piramit Yayınları.
  • Mehmet Ali Şuğle, İş Hukuku Açısından Gazeteci, Ankara: ÇGD Yayınları.
  • Sahir Erman ve Çetin Özek, Açıklamalı Basın Kanunu ve İlgili Mevzuat, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • RTÜK, Reklamların İzleyiciler Üzerindeki Etkileri( Panel: 22 – 23 Ocak 2004), Ankara: RTÜK Yayınları.
  • RTÜK, Şiddet ve İntihar Haberleri( Panel: 23 Mart 2002), Ankara: RTÜK Yayınları.
  • RTÜK, Medyada Şiddete Duyarlılık( Panel: 26 Kasım 2004), Ankara: RTÜK Yayınları.
  • Medyakronik: Hakiki Örneklerle Medya Eleştirisi, İstanbul: Bilgi ÜniversitesiYayınları.
  • Ünal Tekinalp, Fikri Mülkiyet Hukuku, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şafak N.Erel, Türk Fikir ve Sanat Hukuku, Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Virgina Brown Keyder, Fikri Mülkiyet Hakları ve Gümrük Birliği, İstanbul: İntermedia Yayınları.
  • Akın Beşiroğlu, Düşünce Ürünleri Üzerinde Haklar, Ankara: Ankara Patent Bürosu Ltd.Şti.Yayını.
  • UNESCO/PEN, Fikri Hakların ABC’si, İstanbul: Pen Yazarlar Derneği Yayınları.
  • Yrd.Doç.Dr.Tekin Memiş, Fikri Hukuk Bakımından İnternet Ortamında Müzik Sunumu, Ankara: Seçkin Yayınları.

Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi